Is aspartaam schadelijk?

Inleiding

Misschien zegt de naam aspartaam je niet zoveel, maar dit is de zoetstof die in onder andere cola light zit verwerkt. Ik hoor je al denken, ‘ohw die troep’. En dit is dus precies waar ik het met je over wil hebben. Er gaan veel verhalen rond dat aspartaam schadelijk zou zijn voor je lichaam. Maar deze conclusie is gebaseerd op verkeerde opvattingen van onderzoeken en de media. Aspartaam is helemaal niet zo slecht voor ons lichaam als wij allemaal denken. Ik zal je uitleggen waarom.

Omschrijving 

Aspartaam (E951) is een kunstmatige zoetstof. Hij komt dus niet voor in de natuur. Aspartaam is ongeveer 200x zoeter dan gewone suiker en bevat 4 kcal per gram. Omdat voor het zoeten van een product maar heel weinig aspartaam nodig is, is de hoeveelheid energie (uitgedrukt in kcal) van aspartaam in producten te verwaarlozen. Zo heeft een mespuntje aspartaam die 0,1 kcal aan energie levert, dezelfde zoetkracht als een theelepel suiker van 16 kcal.

Het lichaam breekt aspartaam af tot fenylalanine en asparaginezuur waarbij methanol ontstaat. Fenylalanine en asparaginezuur zijn aminozuren (bouwstenen van eiwitten) die allebei voorkomen in natuurlijke eiwitbronnen zoals in zuivel en vlees. Het zijn dus natuurlijke eiwitten. Maar methanol daar in tegen is, in grote hoeveelheden, schadelijk voor het lichaam. Je kan er zelfs blind van worden. Het punt is dat de hoeveelheid methanol die vrijkomt uit aspartaam zo ieniemienie klein is, dat deze hoeveelheid te verwaarlozen valt. Zeker wanneer je het vergelijkt met de hoeveelheid methanol die uit voedingsmiddelen zoals groenten en fruit komt. In een glas tomatensap of appelsap zit bijvoorbeeld ongeveer 12x zoveel methanol als een zelfde hoeveelheid frisdrank die is gezoet met aspartaam. Daarbij maakt je lichaam zelf ook een beetje methanol aan.

De veiligheid van aspartaam wordt al lang uitgebreid onderzocht en gecontroleerd door verschillende onafhankelijke wetenschappelijke instanties, o.a. door het Scientific Committee on Food (SCF), de European Food Safety Authority (EFSA) en de Joint Expert Committee on Food Additives van de WHO (JECFA). Hieruit blijkt dat de consumptie van aspartaam onder de ADI geen gezondheidsrisico’s voor gevolgen heeft. In Europa is de ADI (aanbevolen dagelijkse innamen) voor aspartaam vastgesteld op 40 mg/kg lichaamsgewicht per dag (vastgesteld door EFSA in 2006 en bevestigd in 2009, 2010 en 2013). Ook het Wereld Kanker Onderzoekfonds, World Cancer Research Fund (WCRF) gevestigd in Nederland bevestigd dat er geen reden is om aan te nemen dat aspartaam de kans op kanker verhoogt. Zelfs na evaluatie van enkele nieuwe studies (Ramazzini studies) die veel onrust hebben veroorzaakt omdat zij een verband legde tussen aspartaam, kanker en vroeggeboorte, concludeerde EFSA dat het gebruik van aspartaam veilig is. In deze studies zaten fouten waardoor de al eerder uitgebrachte adviezen van het EFSA niet beïnvloeden werden.

Om over de ADI van aspartaam heen te gaan moet je per dag minimaal 2,5 liter light-frisdrank met aspartaam drinken. En om gezondheidseffecten te zien moet je per dag meer dan 36 liter light-frisdrank met aspartaam drinken. Met andere woorden, don’t worry.

Conclusie

Aspartaam is niet schadelijk voor je lichaam. Het afbraak product methanol is in grote hoeveelheden wel schadelijk voor je lichaam. De hoeveelheid die vrijkomt bij deze afbraak is zo klein dat dit geen gezondheid gevolgen met zich mee brengt.

Eigen mening

Zo, dit is wel een opluchting of niet? Het valt dus allemaal wel mee. Zelf was ik er ook altijd van overtuigd dat light frisdrank slecht is voor je lichaam. ‘Troep’ noemde ik het. Maar mijn mening hierover is veranderd. Ik kijk nu met een positiever beeld naar light frisdranken. Maar ondanks dat ben ik er nog geen voorstander van. Waarom light frisdrank drinken als je voor gezondere alternatieven kan kiezen, zoals water en thee? Je kan ook een heerlijk glas fruitwater maken als je een zoetekauw bent. Mijn voorkeur ligt bij natuurlijke en onbewerkte producten. En daarbij eet ik liever iets met veel calorieën dan dat ik iets drink met veel calorieën. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat als je moeite hebt met afvallen, omdat je niet van die frisdrank kan afblijven, dat light een heel goed alternatief is. Op die manier vervul je je behoeften en krijg je tegelijkertijd minder calorieën binnen. Het is maar net hoe je het bekijkt. Welk doel heb je, waar liggen je knelpunten en hoe kan je dat oplossen?

Bronnen:
http://www.zoetstoffen.nl/zoetstoffen/laagcalorische-zoetstoffen/aspartaam/ http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/intensieve-zoetstoffen/aspartaam.aspx

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Marie-louise schreef:

    Interssant stuk 👍

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s